Deel
10 fouten die bijna iedereen maakt bij het krabben van autoruiten
Het is vroeg in de ochtend, je hebt haast en natuurlijk is het raak. Je auto zit onder een dikke laag rijp en de voorruit is één witte plaat. Je pakt snel een willekeurige krabber uit het portier, schraapt wat heen en weer en na vijf minuten zwoegen heb je een klein kijkgaatje. Herkenbaar. En precies zo ontstaan krassen, frustratie en gevaarlijke situaties.
Goed krabben heeft niets te maken met meer kracht zetten, maar met slimmer werken. Met de juiste volgorde, het juiste gereedschap en een beetje voorbereiding maak je je ruiten in een paar minuten volledig ijsvrij, zonder schade aan glas, rubbers of lak. In dit artikel lopen we de tien meest gemaakte fouten langs en laat je zien hoe je het wél doet, met hulp van de RUSH IJskrabber en RUSH De-Icer.
Waarom slim krabben belangrijker is dan snel krabben
Autoruiten krabben lijkt simpel, maar verkeerd krabben kan leiden tot krassen in het glas, beschadigde rubbers, vastgevroren ruitenwissers en gevaarlijk beperkt zicht. Een paar minuten geduld en de juiste producten maken het verschil tussen haastwerk en veilig de weg op.
Dit zijn de fouten die bijna iedereen maakt, en hoe jij ze voortaan voorkomt.
1. Krabben met een oude, versleten of goedkope krabber
Die flexibele, kromgetrokken krabber die al jaren in je auto ligt lijkt misschien nog bruikbaar, maar vaak is de rand beschadigd of ongelijk. Elke braam in het kunststof kan kleine krasjes achterlaten op je ruit.
Gebruik liever een stevige, goed gevormde krabber zoals de RUSH IJskrabber. Die heeft een harde, strakke schraaprand en een ergonomische greep zodat je gecontroleerd en gelijkmatig over het glas beweegt.
2. Krabben over een vieze ruit
Onder het ijs zit vaak nog zand, stof of pekel. Als je daar met kracht overheen krabt werkt dat als schuurpapier op je glas. Zeker in combinatie met harde ijslagen kan dat voor microkrassen zorgen.
Heb je de avond ervoor de auto gewassen met bijvoorbeeld RUSH Gold Wash, dan glijdt het ijs veel makkelijker los en is de kans op krassen kleiner. Een schone auto is de beste voorbereiding op winterochtenden.
3. Warm water over de ruit gieten
Het klinkt slim, maar warm water op een ijskoude ruit kan voor thermische spanningen zorgen. In het gunstige geval bevriest het water direct weer tot een extra ijslaag. In het ongunstige geval loop je kans op een barst.
Gebruik in plaats daarvan een ruitontdooier zoals de RUSH De-Icer. Die lost het ijs gecontroleerd op zonder extreme temperatuurverschillen. Spray op de ruit, laat kort inwerken en krab daarna rustig schoon.
4. Alleen een klein kijkgaatje krabben
Even snel een klein venster voor je neus vrijmaken en gaan. Het gebeurt vaker dan je denkt. Maar je zicht naar links, rechts en in je spiegels blijft beperkt. Zeker in het donker of bij druk verkeer is dat ronduit gevaarlijk.
Neem de tijd om de volledige voorruit, zijruiten en spiegels ijsvrij te maken. Met een scherpe krabber en De-Icer ben je vaak in een paar minuten klaar, en rijd je met een gerust gevoel weg.
5. De ruitenwissers gebruiken als ijsbreker
Even de wissers aan nadat je een klein stukje hebt gekrabd lijkt handig, maar de rubbers zijn niet gemaakt om massieve ijslagen weg te duwen. Ze kunnen scheuren, verbuigen of vastlopen, en je motor van de ruitenwissers wordt onnodig zwaar belast.
Maak eerst het grootste deel van het ijs handmatig los met de RUSH IJskrabber en gebruik de wissers pas als er alleen nog restvocht ligt.
6. Krabben met sleutels, bankpas of andere improvisatiemiddelen
Geen krabber bij de hand en toch weg moeten? Veel mensen grijpen naar een bankpas, sleutels of zelfs een ijskrabber die eigenlijk voor de keukenvriezer bedoeld is. Dat lijkt creatief, maar het oppervlak van deze hulpmiddelen is vaak hard, scherp of ongelijk, wat ruiten kan beschadigen.
Leg standaard een goede krabber in de auto, bijvoorbeeld in het portier of dashboardkastje. De investering in een degelijke RUSH IJskrabber verdient zich snel terug in rust en schade die je voorkomt.
7. Te veel kracht zetten en in de verkeerde hoek krabben
Bij dikke ijslagen is de reflex om harder te duwen en fanatiek te gaan hakken. Dat is niet alleen vermoeiend, het vergroot ook de kans dat je uitschiet, de lak raakt of de ruit beschadigt.
Houd de krabber onder een lichte hoek ten opzichte van het glas en laat de scherpe rand het werk doen. Gebruik rustige, lange halen in plaats van korte, hakkende bewegingen. Met een stevige krabber en eventueel De-Icer is brute kracht niet nodig.
8. Geen ruitontdooier gebruiken bij dikke of natte ijslagen
Bij natte sneeuw die is vastgevroren of bij een dikke ijslaag ben je met alleen een krabber soms lang bezig. Veel mensen blijven maar krabben op dezelfde plek, wat vermoeiend is en krassen in de hand werkt.
Spray in zulke situaties eerst de RUSH De-Icer over de ruit. De formule breekt de ijslaag open, zodat je de brokken daarna veel lichter wegkrabt. Minder tijd, minder kracht, meer controle.
9. Alleen de voorruit doen en de rest laten zitten
De focus ligt vaak op de voorruit, maar ook zijruiten, achterruit en spiegels zijn cruciaal voor goed zicht. IJs op de spiegels of een bevroren achterruit wordt vaak genegeerd, terwijl juist daar veel gevaarlijke situaties ontstaan.
Neem in je routine standaard alle ruiten mee. Een paar extra halen met de krabber of een beetje De-Icer op de spiegels kost nauwelijks tijd, maar maakt een groot verschil voor je overzicht in het verkeer.
10. Geen wintervoorraad aanleggen
Veel frustratie ontstaat niet op de oprit, maar in het besef dat je niets in huis hebt. Geen krabber, halve fles ruitensproeiervloeistof, geen De-Icer. Gevolg: haast, improvisatie en een slecht begin van je dag.
Maak het jezelf gemakkelijk door je winterbenodigdheden vooraf klaar te leggen. Denk aan een goede krabber, De-Icer, winter ruitensproeiervloeistof en een jerrycan om voorraad in te bewaren. Je vindt alles overzichtelijk bij de RUSH wintercollectie en de jerrycans voor het opslaan van vloeistoffen.
Bekijk alle RUSH winter essentials
Zo krab je je autoruiten wél goed
Met een paar vaste stappen maak je elke winterochtend overzichtelijk en probleemloos:
- Zet de blower op de voorruit aan en kies voor lauwwarme lucht, geen standkachel nodig.
- Spray bij dikke ijslagen eerst RUSH De-Icer op de ruiten.
- Gebruik de RUSH IJskrabber met lichte druk en lange halen.
- Werk systematisch van boven naar beneden en neem ook zijruiten en spiegels mee.
- Controleer tot slot je zicht in alle spiegels voordat je vertrekt.
De ideale winterset voor ruiten
Wil je nooit meer stress om bevroren ruiten, dan is een kleine, vaste set genoeg:
- RUSH IJskrabber voor snel en veilig krabben.
- RUSH De-Icer voor hardnekkig ijs en rijp.
- RUSH Jerrycans om ruitensproeiervloeistof of water netjes op voorraad te houden.
- RUSH wintercollectie voor alle aanvullende producten.
Stel je winterset samen bij RUSH
Veelgestelde vragen over autoruiten krabben
Moet ik eerst krabben of eerst De-Icer gebruiken?
Bij dikke of hardnekkige ijslagen werkt het het beste om eerst RUSH De-Icer te sprayen, kort te wachten en daarna te krabben. Bij een dun laagje rijp kun je vaak direct krabben met de RUSH IJskrabber.
Kan De-Icer mijn lak of rubbers beschadigen?
De RUSH De-Icer is ontwikkeld voor gebruik op autoruiten en rondom de raamrand. Gebruik het toch altijd gericht op glas en veeg eventuele restanten van de lak na het krabben weg met een schone doek.
Hoe voorkom ik dat mijn ruiten telkens zo hard bevriezen?
Een schone auto met goed onderhouden glas en een beschermde laklaag houdt minder vuil en vocht vast. Regelmatig wassen met bijvoorbeeld RUSH Gold Wash en beschermen met een product als RUSH Nano Wet Coat helpt ook bij het sneller loslaten van ijs en vuil.
Hoeveel tijd moet ik gemiddeld nemen voor het krabben?
Met een goede krabber en De-Icer ben je vaak binnen een paar minuten klaar, zelfs bij stevige vorst. Plan vijf minuten extra in je ochtendroutine, dan voorkom je haast en rijd je altijd met volledig zicht weg.
Verder lezen
Glans door de kou: zo maak je je auto winterklaar
Bereid je auto voor op kou, pekel en vocht. Ontdek hoe je met de juiste producten de lak, het interieur en het glas beschermt tegen de winter.
Je ramen streeploos schoon bij kou en condens
Tips voor glashelder zicht in de winter met de juiste glasreiniging en een slimme routine.
Auto wassen in de winter: zo doe je dat veilig
Leer hoe je je auto veilig wast bij lage temperaturen, zonder schade aan lak, coating of rubbers.
Lak beschermen tegen pekel en strooizout
Voorkom schade door zout en pekel met een slimme beschermingsroutine en de juiste RUSH producten.