Deel
Teer en vliegroest op je auto? Zo verwijder je het zonder lak te beschadigen
Na een paar maanden rijden merk je het misschien op: kleine oranje puntjes op je lak of hardnekkige donkere spetters langs je dorpels. Dat zijn geen gewone vlekken — het zijn teer en vliegroest. Deze vervuiling hecht zich diep in de lak en is met een normale wasbeurt niet te verwijderen. Maar met de juiste producten van RUSH krijg je je auto weer perfect schoon, zonder schade aan te richten.
Wat is vliegroest en teer eigenlijk?
Vliegroest ontstaat door microscopisch kleine metaaldeeltjes die neerslaan op je lak, bijvoorbeeld van remstof of spoorrails. Wanneer ze oxideren, vormen ze oranje puntjes op de lak. Teer daarentegen is afkomstig van asfalt, banden en wegmarkering en ziet eruit als zwarte stippen of strepen, vooral onderaan de auto en bij de wielkasten.
Beide soorten vervuiling zijn hardnekkig, maar goed te verwijderen als je weet wat je doet.
Waarom je vliegroest en teer niet moet negeren
Wanneer je deze vervuiling laat zitten, dringt het steeds dieper in de lak. Dat zorgt voor blijvende verkleuring en ruw aanvoelende oppervlakken. Ook hecht nieuwe vuil zich makkelijker aan een vervuilde lak en dat betekent: vaker wassen, minder glans, en sneller schade. Tijd om actie te ondernemen dus.
Stap-voor-stap: teer en vliegroest veilig verwijderen
1. Voorreinigen met schuim
Begin met een grondige voorreiniging om los vuil te verwijderen. Gebruik de RUSH Foam Cannon Pro met Snow Foam voor een dikke schuimlaag. Laat het 5 minuten inwerken zodat zand en straatvuil veilig loskomen van de lak.
2. Behandel vliegroest met RUSH Iron Remover
Spray de RUSH Iron Remover op koele, schone lak. Binnen enkele seconden kleurt het product paars: dat is het teken dat het metaaldeeltjes oplost. Laat het maximaal 3 minuten inwerken en spoel daarna grondig af. Deze formule is veilig voor lak, velgen en glas, en tast coatings of waxlagen niet aan.
3. Verwijder teer- en asfaltvlekken
Gebruik indien nodig een teerverwijderaar of herhaal de behandeling met Iron Remover op specifieke plekken. Werk nooit met agressieve oplosmiddelen — die kunnen je blanke laklaag beschadigen.
4. Wassen met RUSH Gold Wash
Na het verwijderen van de vervuiling was je de auto volledig met RUSH Gold Wash. Deze pH-neutrale shampoo verwijdert productresten, herstelt de glans en maakt de lak volledig schoon voor de nabehandeling.
5. Droog en bescherm
Gebruik de RUSH Master Drying Towel om de lak streeploos te drogen. Breng daarna RUSH Nano Wet Coat aan als beschermlaag. Deze coating zorgt dat water en vuil direct afparelen, zodat nieuwe vervuiling minder kans krijgt.
Veelgemaakte fouten bij het verwijderen van vliegroest
- Werken in direct zonlicht: het product droogt te snel en laat vlekken achter.
- Te lang laten inwerken: langer dan 5 minuten is niet nodig — spoel op tijd af.
- Gebruik van verkeerde borstels: harde borstels kunnen microkrassen veroorzaken.
- Overslaan van nabehandeling: zonder bescherming is je lak snel weer vervuild.
Preventietips
- Gebruik elke 4–6 weken RUSH Iron Remover om vliegroest op tijd te verwijderen.
- Was altijd met RUSH Gold Wash om vuil veilig te verwijderen.
- Breng na elke wasbeurt Nano Wet Coat aan voor langdurige bescherming.
- Lees ook: je auto polijsten – voor diepe glans na reiniging.
Verder lezen
- De beste manier om vogelpoep te verwijderen – voorkom blijvende schade.
- Insectenresten verwijderen – zo voorkom je lakverbranding in de zomer.
- Auto wassen met de hand – de juiste volgorde voor een krasvrije lak.
Â